Önem:
Sahip oldukları özellikleri ne olursa olsun bireylerin eğitim alma hakları anayasal (Anayasa Madde 42-61) güvence altındadır. Görüldüğü gibi bu kapsam içerisinde özel eğitime muhtaç özel gereksinimli bireyler de bulunmaktadır. Bu fertlerin; fizyolojik, anatomik ve çevresel sınırlılıkları içerisinde olabildiğince en üst fonksiyonel psiko-sosyal ve mesleki bağımsızlığa ulaşmaları için, engel türü ve derecelerine göre eğitim imkânlarından en üst düzeyde yaralanmaları gerekmektedir.
Günümüzde özel gereksinimli bireylerin, eğitim alanında sayısının hızla artmasıyla birlikte öğrencilere sağlaması beklenen psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin de önem ve ağırlığı artmıştır.
Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin riskli durumlara daha fazla maruz kaldıkları gözlemlenmektedir. Bu bağlamda okullarda psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini sağlamakla yükümlü personelin başında gelen okul psikolojik danışmanlarının da engelli öğrencilere ilişkin görev ve sorumluluklarının oldukça önemli boyutlara ulaşmıştır.
Aydın ÇALIŞKAN
Okul Müdürü
Okulumuzda PDR hizmetleri:
Okulumuzdaki PDR hizmetleri, eğitim-öğretime hazırlık çalışmaları ile başlamaktadır. Bu kapsamda;
1- Okul Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yürütme Komisyonu kurulur ve toplantılar yapılır.
2- Okulumuzun ihtiyaçları doğrultusunda yıllık çerçeve programı hazırlanır,
3- Hazırlanan yıllık çalışma programı, e-rehberlik servisine işlenerek okul yönetimine sunulur.
4- Okula yeni başlayan ve nakil gelen öğrenci ile velilerine yönelik rehberlik ve psikolojik danışma servisinin tanıtımı yapılır.
5- 2002/11 sayılı Psikososyal Müdahale Hizmetleri Genelgesi ile ilgili mevzuat doğrultusunda Okul Psiko-sosyal Müdahale Ekibi kurulur, ekip üyeleri ile birlikte okul psikososyal müdahale planı hazırlanır ve bu plan eğitim öğretim yılı boyunca uygulanır.
6- Okul yönetimi koordinasyonunda krize müdahale eylem planı hazırlanır ve ihtiyaç halinde uygulanır.
7- Okul yönetimi koordinasyonunda 2006/26 sayılı şiddetin azaltılması ve önlenmesi genelgesi ile ilgili mevzuat doğrultusunda şiddet önleme okul eylem planı hazırlanır.
8- 2014/20 Sayılı Uyuşturucu Kullanımı ve Bağımlılık ile Mücadele Genelgesi ile ilgili mevzuat kapsamında hazırlanan eylem planına yönelik çalışmalarını okul yönetimi ile birlikte planlanır
Okulumuz Rehberlik Öğretmeni/Psikolojik Danışmanın Görev ve Sorumlulukları Nelerdir?
-
İzleme ve Yöneltme hizmetleri,
-
Yıllık Çalışma Programı, Sınıf Rehberlik Planları ve Etkinlikleri,
-
Okul Rehberlik Faaliyetleri,
-
Eylem Planları (Krize Müdahale, Şiddetin Önlenmesi Psikososyal Müdahale Eylem Planı vb.)
-
Öğrenci ve Veli Görüşmeleri,
-
Seminer, konferans ve hizmetiçi eğitim
-
Gezi,
-
Toplantı,
-
Aile ve öğretmen eğitimi vb.
-
Ölçek ve envanterlerin değerlendirilmesi,
-
BEP ve BÖP hazırlanması
Rehberlik Ve Danışma Hizmetleri İle İlgili Mevzuat Nedir?
-
Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği
-
Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği
-
2002/11 sayılı MEB, Psikososyal Müdahale Hizmetleri Genelgesi
-
Hizmet verilen okul türüne göre okulöncesi, temel eğitim ve ortaöğretim yönetmelikleri,
-
2014/20 Uyuşturucu ve Madde Kullanımı İle Mücadele Genelgesi
Okulumuzda Aile Eğitimi ve Danışmanlığı Hizmetleri Nelerdir?
Ailede özel gereksinimli bir çocuğun doğumu, üyelerin yaşamlarını, duygularını, düşüncelerini ve davranışlarını olumsuz yönde etkileyen bir durumdur. Çocuğun özel gereksinimi nedeniyle suçluluk ve keder duymak, özel gereksinimin çeşitli yönleriyle baş etmede yetersizlik duygusu yaşamak, uzmanların yönlendirmelerine aşın derecede bağımlı olmak, çocuğu aşırı koruyup kollamak ya da özel gereksinimi inkâr etmek gibi olumsuz yaşantılar ailenin alışılmış gelişimini ve İşleyişini bozabilir.
Özel gereksinimli bir bebeğin dünyaya gelmesiyle anne-babanın tepkilerinin şok, inkar, üzüntü, kızgınlık, suçluluk, kaygı, beklenmedik krizler, dış dünyanın tutumuyla yüz yüze gelmekten kaçınma, hayal kırıklığı, kendine güven ve saygı duymada azalma gibi duyguları ve tepkiler ortaya çıkmaktadır. Çocuğa yönelik tutumlar ise, onun otoriter bir biçimde kontrolünü, aşırı biçimde korunmasını ya da hoşgörülü davranılmasını, anne-babanın sevecen ve ilgili davranmasını, çocuğu reddetmesini veya ona ilişkin duygularını bastırmasını içermektedir.
Okulumuzda çocuğa ve ailesine yönelik verilen danışma hizmetlerinde, ailenin bir bütün olarak ele alınması yaklaşımı benimsenmiştir. Bu anlayışa göre çocukların ailelerine yönelik hizmetler;
1) Bilgi verici rehberlik,
2) Psikoterapötik yaklaşımlar ve
3) Ana baba eğitim programlarını içermektedir.
Özel gereksinimin türü ve doğası ile ilgili etkenler konusunda ana babanın aydınlatılmasını amaçlayan bilgi verici yaklaşımlar, duygusal güçlüklere bağlı olarak anne-babanın yaşadıkları çatışmaları anlamalarına ve çözümlemelerine yardımı amaçlayan psikoterapötik yaklaşımlar ve anne-babanın çocuklanyla iletişimlerinde etkili olmalarını sağlayan teknikleri ve becerileri öğrenmelerini amaçlayan anne-baba eğitim programları birbirini tamamlayan bir zincirin halkalarıdır.